donderdag 11 juli 2013

Recept Recensie: Nasi, the day after

"Zeg, mensen van Donuts & Tosti's, is dat nou moeilijk, zo'n gerecht maken?" Deze vraag krijgen we vaak te horen. En ons antwoord is dan "Nee hoor". Neem nou @jurrebeest. Die maakte onze nasi, en schreef er een recensie over: "Nasi, the day after".

 

Nasi, the day after

Zoals de meeste mensen heb ik vele dromen, dromen over van alles, wereldvrede, het einde aan de hongersnood, een leuke baan, en ook; zelf ooit de nasi maken, nasi precies als van de Chinees!

Maar ja, de meeste dromen zijn bedrog, aldus de heer Borsato, dus had ik mijzelf al neergelegd bij het feit dat ik de nasi precies als van de Chinees nooit zelf thuis kon maken. Jammer, maar een mens kan niet alles hebben.

Maar toen, een maand of wat geleden kwam daar ineens als een zonnestraal door het wolkendek der duisternis van een regenachtige dinsdagmiddag in december... Donuts en Tosti's; een nogal toonaangevende foodblog met (internationale) nieuwswaarde. Sindsdien is het leven weer een stukje mooier dan voorheen, en ik hoopte stiekem op een afvallige Chinees die het eeuwenoude familie recept zou prijsgeven.

En toen, ik weet het nog goed, woensdag 3  juli 2013, stond daar ineens het recept, duidelijk geschreven door iemand die er verstand van had! Het duurde vervolgens nog bijna een week voordat ik alle exotische ingrediënten bij elkaar wist te sprokkelen. Bosui? Sesamolie? Kippenbouillon? Niet van die blokjes? U ziet, een hele uitdaging om dit alles te verzamelen, maar eind goed al goed.

9 Juli was de dag, de dag dat ik zelf de nasi precies als van de Chinees zelf ging maken. Zenuwachtig, gespannen doch zeer vrolijk begon ik aan deze klus, en wat bleek, zo moeilijk is het dus niet, nasi precies als van de Chinees! Het is zelfs erg makkelijk! Wat doen al die Chinezen eigenlijk in die keukens van ze?

Enfin, ik maakte zelf wat kippenlevers in peper voor on the side, maar terug naar de nasi! Man, man, man, wat een feest, wat een openbaring! Ik kan wel zeggen dat er een engeltje over m'n tong pieste, maar dat lijkt me vies. Laat ik het zo zeggen, ik waande mij in De Gouden Lotus, De Chinese Muur, De Golden Dragon, etc omringd door de familie op een zonnige zondagmiddag!

Conclusie; Ik raad dit iedereen aan! Gooi weg die aardappels, spoel door die macaroni, maar maak deze nasi, de nasi precies als van de Chinees!

Liefs, Jurrebeest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten